מדריך בזק למנווט המתחיל

מבוא

מדריך קצר וענייני שיעשה לכם סדר בכל הקשור לניווט על גבי האופניים

חוש התמצאות ויכולת ניווט הן שתי תכונות שעדיף להיוולד איתן. אך גם אם אתם מסוג האנשים שמספיקים שלושה סיבובים סביב עצמכם כדי שלא תדעו באיזה חלק של הגלקסיה אתם נמצאים, דעו כי ניווט, ניתן ללמוד ומדובר בהחלט בתכונה נרכשת. יתרה מזו, בניגוד לימים עברו בהם האמצעים היחידים שעמדו לרשות הנווט הם מפה, מצפן והמון כישרון מולד, הרי שמאז שמערכות הניווט הלוויני והטלפונים החכמים פרצו לחיינו, כל אחד יכול לצאת אל השטח ולהיות סמוך ובטוח שלא ילך לאיבוד (כל עוד לא נגמרת לו הסוללה...).

בכתבה זו נסקור על קצה המזלג את הכלים העומדים לרשות הנווט החובב וניתן כמה טיפים שימושיים שיאפשרו לכם לצאת אל השטח בלי להיות תלויים במוביל. יחד עם זאת חשוב לנו להדגיש כבר בשלב זה שלא מדובר בכתבה שתלמד אתכם לנווט ובכל מקרה, אין בדברים האמורים כדי להחליף ייעוץ מקצועי ו/או לימוד מעמיק של מקצוע הניווט.

צילום: אילון שגיא

לפני שמתחילים
זכרו כי למרות שאמינותם של האמצעים האלקטרוניים למיניהם עולה בקצב מתמיד, אין באמת תחליף למפה והמצפן הישנים והטובים ואם אתם חובבי הרפתקאות ויציאה לרכיבות "אקספלורינג", טוב תעשו אם תדאגו שבתיק הרכיבה תמיד תהיה מפה של האזור אליו אתם יוצאים, מצפן והמהדרין יוסיפו גם מד קורדינטות. זכרו כמובן כי כל אלו לא יסייעו לכם אם אינכם שולטים בצורה בסיסית באומנות הניווט ולכן הקדישו זמן ללימוד הנושא.

כל מי שקרא את "מדריך הטרמפיסט לגלקסייה" ודאי מכיר היטב את המשפט "בלי פאניקה". עוד לפני שנדבר על הניווט עצמו, חשוב לנו שתזכרו את המשפט הזה משום שכל מי שאי פעם הלך לאיבוד, ודאי זוכר היטב את אותה תחושת לחץ שמזדחלת אט אט לתודעה וחשוב שתדעו לשלוט בה ולגרש אותה מהר ככל האפשר לו תמצאו את עצמכם אבודים, שכן אין דבר גרוע יותר מלהיכנס ללחץ כשאתה "מבורבר" (איבדת את דרכך בעגה הצבאית). פעולות פזיזות וניסיון "לאנוס את השטח" רק יחריפו את המצב ורק קור רוח ופעולות שקולות, יחלצו אתכם. מעבר לכך זכרו כי גם אם כלו כל הקיצים, אין בישראל אין שום נקודה, מבודדת ככל שתהיה, ממנה הליכה נמרצת של ארבע שעות לכל היותר, לא תפגיש אתכם עם שביל ראשי ברור או כביש...

האמצעים


כאן תמצאו את רשימת האמצעים העומדים לרשות מי שמעוניין לצאת אל השטח ולנווט עם ציון הייתרונות והחסרונות של כל שיטה.

מפות נייר


מפות נייר הן הכלי הבסיסי והעתיק ביותר לניווט. כדי לנווט בשטח לא מוכר בצורה יעילה, דרושות מפות בקנ"מ (קנה מידה) מפורט ככל האפשר. בישראל ניתן למצוא מגוון מפות גדול, החל ממפות "לבנות" בסיסיות, מפות סמ"ש (סימון שבילים) וכלה במפות ייעודיות לרוכבי אופניים עליהן מסומנים הסינגלים. קנה המידה המקובל לניווט הוא 1:50000, אך ישנן גם מפות בקנ"מ של 1:25000 ואפילו קטן יותר, שכמובן קל יותר להתמצא באמצעותן.

אפשרות נוספת בה נתקלנו היא הדפסת מפות הקיימות באינטרנט (כמו מפות ה-PDF הקיימות בעמודי המסלולים של האתר שלנו) ושימוש בהן בשטח.

יתרונות: אם נגמרה הסוללה בטלפון ומכשיר הניווט הלוויני התקלקל, זה הכלי שיוציא אתכם מהשטח בבטחה.

חסרונות: מאחר והמפות מתעדכנות אחת לתקופה, ייתכן מאד ולא תמצאו בהן את הסימונים של כל המסלולים הקיימים בשטח. מחיר גבוה. דורשות ידע מוקדם וניסיון בניווט. קשה לנווט איתן בתנועה בשל הצורך למתקן אותן על הכידון, פעולה היוצרת סרבול. בנוסף, עמידותן לאורך זמן מוטלת בספק.


מכשיר ניווט ייעודי


כיום ניתן לרכוש מגוון רחב של מכשירי ניווט ייעודיים. את המכשיר ניתן לשאת בתיק או להתקין אותו על הכידון וכך לנווט גם תוך כדי תנועה.

יתרונות: עמידות – המכשירים הללו מוקשחים ויכולים לשרוד נפילות ורובם גם עמידים בפני חדירת מים. מסך – למכשירים אלו מסכים בגדלים שונים שבנויים כך שהם קריאים גם תחת אור שמש ישיר. זמן סוללה – למכשירים אלו סוללה המאפשרת עבודה רצופה של כמה שעות. מגוון מפות - המכשירים מציעים חבילות של מפות במגוון קני מידה וברמת עדכון גבוהה אותן ניתן לטעון אל המכשיר ובחלק מן המקרים לעדכן אותן און-ליין טרם היציאה לרכיבה כדי לקבל את רמת הפירוט העדכנית ביותר.

חסרונות: מחיר גבוה למכשיר עצמו. מחיר גבוה לחבילות המפות המותאמות. בחלק מן המכשירים לא ניתן להתקין מפות חינמיות (כמו OSM).

טלפון חכם + תוכנת ניווט + מפות


הטלפונים החכמים שלנו באמת חכמים וכיום ניתן להיעזר בהם בתור מכשיר ניווט לכל דבר ועניין כמובן בהתחשב במגבלותיהם. לצורך כך דרושים לנו שני מרכיבים: תוכנת ניווט ומפות. לא משנה אם אתם אנשי אנדרואיד או מכורי אייפון, בכל אחת מחנויות האפליקציות תמצאו מגוון רחב של תוכנות ניווט, חלקן חינמיות ואחרות בתשלום שיאפשרו לכם לא רק לראות בזמן אמת היכן אתם נמצאים, אלא גם לתכנן מבעוד מועד את מסלול הטיול בעצמכם או לטעון קובצי ניווט מוכנים מראש וכל שישאר לכם לעשות הוא לעקוב בשטח אחר הסימון שעל המסך. חלק מהאפליקציות מציעות גם אפשרות להקליט את המסלול ולשתף אותו ואף אוספות נתונים על הרכיבה כמו מרחק, מהירות ממוצעת, צבירת ואיבוד גובה וכיו"ב.
אל התוכנות ניתן לטעון מפות מסוגים שונים, חלקן חינמיות וחלקן בתשלום. אם אתם מנווטים בשטח שיש לו כיסוי סלולארי ואינכם חסים על חבילת הגלישה שלכם, תוכלו ליהנות ממגוון מפות און-ליין או לחילופין להוריד מפות אוף-ליין וליהנות מהן גם בלי חיבור סלולארי.

יתרונות: מחיר – מאחר והמכשיר משמש אתכם כטלפון ממילא, בחירה באפליקציה חינמית ומפות חופשיות לשימוש (כמו Open Cycle Map), לא תעלה לכם דבר. גם אם תבחרו באפליקציה בתשלום ותרכשו סט מפות, עדיין תהיה העלות נמוכה יחסית. גמישות – האפליקציות עמוסות בפיצ'רים ואפשרויות ונוח מאד לתכנן איתן מסלולים ולנווט איתן בשטח.

חסרונות: עמידות – מקומם הטבעי של הטלפונים החכמים אינו על כידון אופניים מקפצץ... חשיפת מכשיר כה יקר לטלטולים, אבק, מים וסכנת נפילה אינה רעיון טוב. ישנם פתרונות בדמות מארזים ומתקנים כאלו ואחרים המבטיחים להגן על המכשיר, אך עדיין מדובר בסיכון. מסך – רוב המסכים של הטלפונים החכמים לא קריאים באור שמש מלא. סוללה – מעטים הם המכשירים שיחזיקו מעמד מספר שעות כשהם עובדים ללא הפסקה עם מסך דלוק והצורך להצטייד בסוללת גיבוי מוסיפה משקל ויוצרת סרבול.

התהליך



הסבר זה מתיחס לניווט באמצעות מכשיר ייעודי וטלפון חכם.

שלב א – בחירת המסלול
ברחבי המרשתת ניתן למצוא מגוון עצום של מסלולים. חלקם נמצאים באתרים מוסדרים ואחרים מפוזרים בפורומים, ברשתות החברתיות ובאתרי אחסנה. אנו כמובן ממליצים להוריד מסלולים ממקורות אמינים (כמו האתר בו אתם נמצאים כעת...) בהם תמצאו הקלטות מעודכנות ואמינות. אם בחרתם להוריד קובץ ניווט ממקור אחר, בדקו אותו טרם היציאה כדי לוודא שהוא תקין ושהמסלול עצמו אכן בר רכיבה.

שלב ב – בחירת הפורמט
ככלל, הפורמט הנפוץ ביותר וזה שניתן לטעון אותו לרוב המכריע של המכשירים והאפליקציות נקרא GPX (GPS Exchange Format), זהו למעשה קובץ XML פשוט המכיל את נתוני המסלול. פורמטים נוספים בהם ניתן להיתקל הם KMZ ו KML שמשוייכים לתוכנת Google earth. בנוסף לאלו, ישנו מגוון רחב של פורמטים המשוייכים לתוכנות או מכשירים ספציפיים (רשימה תמצאו כאן) ואם אתם עושים שימוש בתוכנה או מכשיר מיוחד, טוב תעשו אם תלמדו איזה פורמטים ניתן לטעון אליהם. השתדלו להימנע מהמרת פורמטים שכן בחלק מן המקרים המידע משתבש ותקבלו קובץ שאינו תקין. אם בכל זאת אתם נדרשים לבצע את ההמרה, הכלי הזה יוכל לסייע לכם.

שלב ג – טעינת המסלול לתוכנה / מכשיר
אם מדובר במכשיר ייעודי, קראו את המדריך למשתמש כדי להכיר את התהליך במכשיר שלכם. אם מדובר בטלפון חכם, פשוט הורידו את קובץ הניווט ושמרו אותו בתקייה שבחרתם. כעת, מתוך תוכנת הניווט המותקנת על המכשיר, פתחו את הקובץ וצאו לדרך. בחלק מן התוכנות ניתן אף להפוך את כיוון התנועה במסלול – אופציה שימושית מאד.

סרטון שמלמד כיצד לעשות את הפעולה דרך האתר שלנו תמצאו כאן: הורדת קובצי ניווט.

זכרו כי מסלולי האופניים של קק"ל מסומנים ומשולטים כך שבאופן עקרוני ניתן לרכוב בהם גם בלי הצורך להיעזר במכשירי ניווט.

רכיבות טובות חברים ואם יש לכם שאלות נוספות, נשמח לסייע!

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות