אחת לתקופה (שבכל מקרה לא תעלה על חצי שנה) בכפוף לתדירות השימוש, לעונת השנה ולתנאי הדרך והמאמצים עמם הגלגלים נדרשים להתמודד, פרקו את הגלגלים מהאופניים ובצעו את הדברים הבאים:
1. נקו את הגלגלים היטב (כמובן הימנעו מלהתיז מים בלחץ גבוה לאזור טבורי הגלגל) ולאחר מכן הביטו מקרוב על כל חלקיהם. בדיקה מדוקדקת יכולה לחשוף סדקים, כיפופים (דנטים) ופגמים שהסתתרו עד היום תחת מעטה אבק ובוץ. אם איתרתם פגמים שכאלו גשו למומחה גלגלים כדי שיעריך אם נחוץ וניתן לתקן. זכרו כי גלגלים הם אביזר בטיחותי ממדרגה ראשונה ולגלגל שקורס חלילה באמצע רכיבה מהירה יכולות להיות השלכות חמורות...
2. בדקו את מתח החישורים ואיזון הגלגל. גלגלים במצב טוב צריכים להיות ישרים ולא לסבול מ"שמיניות" או מחוסר איזון שגורם להם לקבל צורה אובאלית. זכרו כי מה ששומר על הגלגל ישר הוא מתח חישורים מתאים. בהתאם לרמת הרכיבים, איכות הבנייה תדירות ועצימות השימוש הברגים או הפטמות (ניפלים) ששומרים על מתח החישורים יכולים להתרופף ולגרום לגלגל לאבד את קשיחותו ואיזונו.
כדי לבדוק את איזון הגלגל פשוט הרכיבו אותו על האופניים, סובבו אותו והביטו בו מכמה כיוונים, אם אתם רואים שיש בו עיוותים, הרי שיש צורך לאזן אותו. את מתח החישורים יש לבדוק על ידי צביטה או פריטה עליהם. חישורים רפויים גורמים כאמור לגלגל לאבד את קשיחותו ולא פעם גם גורמים לרעשי חריקות מרגיזים.
אם אתם יודעים כיצד לאזן גלגל ויש לכם הכלים הדרושים – בצעו את המתיחה של החישורים. אם אין לכם ניסיון אנו ממליצים לכם לא להתפתות לתקן את הדברים לבד. בניית גלגלים ואיזונם היא מלאכה שיש לשלוט בה היטב ובלי ידע וניסיון אתם בקלות תחריפו את המצב ותגרמו נזק.
3. אם יש לכם הניסיון טוב תעשו אם תפרקו את טבורי הגלגל, תוודאו את שלמות הרכיבים, נקו לכלוך שהצטבר ואם יש צורך (ובהתאם לסוג המסב – פתוח או סגור) שמנו וגרזו את המסבים.
4. אם יש לכם הידע מומלץ מעת לעת לפרק גם את המנגנון שבטבור הגלגל האחורי. ודאו את שלמות השיניים, נקו, שמנו וגרזו במידת הצורך.
5. אם יש לכם טיובלס, אל תשכחו לרענן את חומר האטימה בתוך הצמיג, החומרים הללו מתייבשים עם הזמן ולא הייתם רוצים לגלות שאין חומר בצמיג בדיוק כשהוא התפנצ'ר...
6. בדקו את מצב הצמיגים, האם הם בלויים? יבשים? יש בהם חתכים? אם עניתם כן על אחת או יותר משאלות אלה – זה הזמן לשקול לרכוש סט צמיגים חדש.
7. אם בבדיקה הראשונית גיליתם עיקומים (דנטים) בחישוק, פרקו את הצמיג ויישרו אותם (כמובן בכפוף לחומר ממנו עשוי החישוק, גודל וצורת העיקומים.
8. אם כבר פירקתם את החישוק זו הזדמנות מצוינת לבדוק מה שלומו של סרט האטימה.
9. בדקו את שלמותם של צירי השחרור המהיר, נקו אותם, שמנו וגרזו במידת הצורך.
10. בדקו את שלמות הרוטורים, את מידת שחיקתם (אולי זה הזמן להחליף?), והאם הם ישרים. בנוסף וודאו כי הברגים המחברים אותם לטבור הגלגל (או דיסקית ההידוק במקרה של center lock) מחוזקים כדרוש. בהזדמנות זו, כשהגלגל כבר בחוץ זו הזדמנות טובה לבדוק מה שלום רפידות הבלם שלכם ואם הן בלויות – להחליף אותן.
בהצלחה ורכיבות טובות!