סינגל משואה - לידה מחדש

אילן שחם ליווה את עבודות חידוש ועדכון סינגל משואה והוא משתף אתכם בחוויות
לאחר גיזום תוואי סינגל משואה וניקוי האדמה מתגלה בעיה – גדם עץ יושב בדיוק במרכז השביל, והוא עלול לסכן את הרוכבים בו.
יואב חוזר עשרה מטרים לאחור בסינגל ומשקיף עליו מחדש, מדמיין את עצמו על האופניים ובוחן את החלופות האפשריות. אפשר להעביר את הסינגל למרווח גדול מספיק בין הגדם לעצים, אבל הזרימה לא תהיה נכונה. פתרון אחר הוא ליצור מעין רמפה עד לגדם – להניח כמה אבנים לפניו ולכסות באדמה ליצירת מקטע רציף עם הגדם כך שלא יבלוט ויתקיל רוכבים.
בינתיים ג'יבריל מנקה קצת את האדמה מסביב לגדם ומגלה שיש עוד קצת רווח עד השורשים. ג'ומעה שולף את המסור החשמלי ומצליח לגלח עשרה סנטימטרים נוספים מן הגדם, בדיוק מה שנדרש כדי להוסיף כמות קטנה של אדמה לפני הגדם ולהעלים אותו.

כשאנחנו רוכבים בסינגל, טסים בין ברם לברם, גולשים ומטפסים, אנחנו בכלל לא מודעים לכל הדרמות הקטנות, המאמצים והמחשבה שליוו בניית כל מטר ומטר בסינגל, וטוב שכך – אם אנחנו רוכבים ונהנים מהסינגל ולא שמים לב לכל העבודה שגרמה לו לזרום בצורה טובה ולהשתלב בצורה מושלמת עם השטח, הרי שבונה השביל עשה עבודה מצוינת.

 

צילם: אילן שחם
עטא מפנה סלע סורר מההסינגל
עטא מפנה סלע סורר מההסינגל
סיפור חידושו של סינגל משואה התחיל לפני כמה חודשים כאשר ניתאי זכריה, עוזר מהנדס אזור שפלה וחוף וחבר בנבחרת רוכבי האופניים של קק"ל, רכב יחד עם יריב שיש מקק"ל בסינגל משואה. חלק מתפקידם של חברי הנבחרת הוא לרכוב בשעות הפנאי בסינגלים השונים של קק"ל ולהצביע על בעיות.
במקרה הזה ניתאי ויריב הרגישו שהסינגל הוותיק כבר אינו עומד בסטנדרטים הנוכחיים של סינגל בקק"ל ונדרשת עבודה מקיפה כדי להשיב לו את מעמדו כאחד הסינגלים הטובים ביותר בארץ. הבעיות היו בקטעי דאבל מיותרים שכדאי לעקוף עם סינגל, באזורי מרעה שמחרבים את הסינגל ומצריכים בניית מקטע חליפי, בסימון השבילים הלא אחיד לאורך הסינגל ועוד.
 
ניתאי הציף את הצורך, ולאחר שמטחנות הביורוקרטיה טחנו, אושר הצורך בחידוש הסינגל והתקציב לביצועו, ובוני שבילים התבקשו לתת הצעות לביצוע החידוש.
יואב בהט, בונה השביל המקורי, זוכה במכרז. הוא יוצא לשטח, ממפה את הקטעים הבעייתיים ומגיש מפה ובה תכנון ראשוני של קטעי הסינגל החליפיים. לאחר מכן הוא יוצא שוב לשטח לתכנון בפועל. השלב הראשון מבחינתו בתכנון קטעי הסינגל החדשים הוא הליכה באזור שבו ייבנה הסינגל וסימון ב-GPS של נקודות מפתח. הוא מסתובב באזור המתוכנן, מריח את הפרחים, חש את השיפועים, מרגיש את צפיפות העצים והצמחייה, בוחן את המסלע, מבין את האלמנטים הטבעיים שאפשר להשתמש בהם בבניית הסינגל ומדמיין בראשו את הנתיב הנכון להעברת הסינגל.
עכשיו אפשר לטוס!, צילם: אילן שחם
דמיינו רגע לעצמכם שאתם עומדים בלב יער בעל צמחיית תת-יער סבוכה, מסתכלים סביב וצריכים לבחור את הנתיב האידיאלי להעתקת סינגל – נתיב שהזרימה בו תהיה מהנה, שהאלמנטים בו יאתגרו במידה ויכללו סיבובים מאתגרים אך לא צפופים מדי שיפגעו בזרימה, שהשיפועים במהלכו יהיו נכונים, שיהיה ניתוב נכון של מי נגר כדי שהשביל לא ייהרס לאחר הגשם ועוד ועוד. לא מלאכה טריוויאלית כלל וכלל!
בשלב הבא יוצא יואב שוב לשטח, והפעם הוא מסמן בדגלונים קטנים את הנתיב המדויק שבו יעבור הסינגל. הוא כמובן מביא בחשבון את כל כללי בניית השבילים שהגדיר איגוד אופני ההרים הבינלאומי (IMBA) ושאומצו על ידי קק"ל, את רמת הסינגל המוגדרת (קל, בינוני, קשה) ואת ערכי הטבע והנוף שדרכם עובר השביל. באזור כמו פארק בריטניה יש מגוון גדול של סלעים ואלמנטים טבעיים שאפשר להשתמש בהם כדי להוסיף עניין ואתגרים לסינגל תוך צורך מינימלי בבנייה. תכנון מושכל של נתיבו המדויק יאפשר זרימה מושלמת ועתירת אדרנלין.
יואב בהט בוחן את הברם החדש
עבודה רבה כבר הושקעה, אבל אנחנו עדיין רחוקים מלרכוב בקטעי הסינגל החדשים. כעת מתחילה הבנייה בפועל, ואל יואב בהט מצטרף צוות פועלים בוני שבילים מטעם קק"ל. בשלב ראשון הם יוצאים אל נתיב הסינגל עם מסורים ומזמרות לצורך גיזום ה"מנהרה" שבה יעבור הסינגל – כך יוכלו להגיע אל הקרקע לסלילת הסינגל, והצמחייה לא תצליף ברוכבים בסינגל לאחר הבנייה.
מעבר שני עם טוריות בעיקר "מצייר" על הקרקע את הסינגל שסוף סוף מתחיל להיראות כמו סינגל. הקרקע בפארק בריטניה, במיוחד לאחר הגשמים האחרונים, נוחה לעבודה ומתמסרת בקלות לטורייה, אך כמובן במקומות רבים מתגלות "הפתעות" כגון הגדם שעליו סיפרנו בתחילת הכתבה, סלעים שיושבים לא נכון מבחינת זרימת השביל, שיפועי צד בכיוונים הלא נכונים ועוד. עם כל אלה צריך להתמודד כדי לספק את חוויית הרכיבה המושלמת – אם על ידי הזזה של נתיב הסינגל, שבירת סלעים, ניסור גדמים או מילוי אבנים ואדמה במידה מספקת.
יואב בהט בוחן את התוואי החדש
כשרוכבים במסלול מוכן, קשה לדמיין כמה עבודה קשה הושקעה בו...
כשרוכבים במסלול מוכן, קשה לדמיין כמה עבודה קשה הושקעה בו...
הסינגל כבר כמעט מוכן, וכעת נכנס לעבודה הציוד הכבד, בעיקר מיני-באגר, לצורך ליטוש הנקודות שבהן דרושה הזזה של אדמה או סלעים – בניית בּרמים בסיבובים, מילוי שקעים או שיפועי צד הפוכים ועוד.
מאמץ אחרון להבאת סלעי סימון וסימונם כדי לאפשר לרוכבים לעקוב בקלות אחרי תוואי הסינגל, והנה הסינגל כבר מוכן לרכיבה!
 
מעניין לציין שצורת העבודה על הסינגל משתנה בהתאם לתוואי הנוף וגם לפי הבונה. בפארק בריטניה, לדוגמה, נבנה סינגל רחב מאוד, ומי שצופה בתמונות המצורפות לכתבה בטח חושב שהוא נראה כמו אוטוסטרדה. הקסם הוא שהטבע כאן חזק מאוד ומתחדש במהירות – בתוך כמה חודשים הסינגל כבר יצטמק לרוחב המוכר לנו, אבל בדיוק בנתיב ה"נכון" שאותו יתוו רוכבי האופניים שירכבו בו. הבנייה הרחבה המקורית תדאג לכך שהסרפדים לאורך השביל לא ילטפו אותנו באהבה תוך כדי רכיבה, והמחשבה העמוקה לפני ותוך כדי הבנייה יבטיחו שאת קריאות ההנאה שלנו ישמעו כל שוכני היער.
עבודה קשה כבר אמרנו?

עוד על רכיבת אופניים