10 הדברים שיקבעו איך תראה הרכיבה שלכם

ולא, זה ממש לא משקל השלדה ואיזה שעון דופק יש לכם...

רכיבה על אופניים יכולה להיות חוויה מעצימה, מרגשת, משמחת ומאתגרת. אבל היא גם יכולה להיות מתסכלת מאד... מה הם הדברים שישפטו את הרכיבה שלכם לשבט או לחסד? ובכן, ישנם לא מעט כאלו אך כדי לסייע לכם להגדיל את הסיכוי לחזור הביתה מחויכים ולא מצוברחים, ריכזנו את 10 הדברים הכי חשובים לטעמנו.

1. כושר גופני

עם יד על הלב (תרתי משמע), מתי חזרתם יותר מבסוטים הביתה מרכיבה, כשהרגשתם שיכולתם לאתגרים שעמדו בפניכם או כשקרסתם בסלון רצוצים? ולא, אל תתבלבלו, רכיבה יכולה להיות קשה ותובענית אבל יש הבדל תהומי בין לחזור עייפים, אולי אפילו מותשים, אבל לחוש סיפוק עצום לבין להרגיש "שבורים" גם פיזית וגם נפשית מזה שהרכיבה דמתה למלחמה בלתי פוסקת, מה שללא ספק יביא למפח נפש גדול. הדבר החשוב ביותר ברכיבה (תכלס, בחיים בכלל...) הוא כמה טוב אתם מתחזקים את המכונה הזו שנקראת הגוף שלכם. זה אמנם נשמע הכי הגיוני ומתבקש אבל אנחנו בטוחים שאתם מכירים לפחות אדם אחד (רמז – זה יכול להיות אתם...) שישקיע ממון רב ברכישת שלדה חדשה רק משום שהיא קלה ב-400 גרם מקודמתה אך לא יעשה שום מאמץ (גם לא כספי) לגלח קילו ממשקל גופו... חברים, מה שקובע באמת זה לא דגם האופניים עליו אתם רוכבים, כמה הוא קל וכולל טכנולוגית על-חלל... מה שיאפשר לכם ליהנות באמת מרכיבה, לא משנה על איזה זוג אופניים, זה הגוף שלכם!

חלק גדול מרוכבי השטח שייכים לקבוצה הקרויה "לוחמי סופשבוע" וזאת משום שהרכיבות שלהם מתרכזות רק בסוף השבוע. המתכונת הזו יוצרת בעיה לא פשוטה מאחר ורכיבה אחת או שתים בסוף שבוע המתאפיינות בעצימות גבוהה, שאחריהן מגיע שבוע שלם בו יורדת רמת הפעילות הגופנית כמעט לאפס, אינה דבר בריא כלל ועיקר. מאחר ורכיבות סוף השבוע לרוב אינן רכיבות בעלות אופי אימוני, חשוב "לדחוף" במהלך השבוע לפחות שני אימונים, אחד לבניית סיבולת לב-ריאה ואחד בו תתרכזו בבניית כוח וגמישות. אימון לשיפור סיבולת הלב-ריאה יכול להיות רכיבת "נפח" המתאפיינת בסיבוב פדלים בקאדנס גבוהה ואחיד לאורך זמן (לפחות שעה) ובדופק בינוני (כ-75%). אימון כוח יכול לכלול אינטרוולים וחשוב לכלול בו את כל קבוצות השרירים בדגש על פלג גוף עליון ולא רק הרגליים...
 
הקפידו לבצע כמה תרגילי גמישות, שיווי משקל ומתיחות והדבר הכי חשוב – תרגילים לחיזוק שרירי הליבה! אין לתאר את ההשפעה האדירה של שיפור היכולת הגופנית על ההנאה שלכם מרכיבה, נסו ותיווכחו בעצמכם.

2. יכולת טכנית

בהמשך לסעיף הקודם, שוב שאלה... כמה מכם רוכבים יקרים מקדישים אחר צהריים אחד, אפילו פעם בחודש, לשיפור יכולתכם הטכניות? האם מישהו מכם טורח להעמיד קונוסים (או אפילו סתם כמה אבנים) ולתרגל פניות... בלימות... העברות משקל...משהו...? מתי שהיתם בפארק העירוני ותרגלתם שוב ושוב רק באני-הופ או מניואל? אתגרו את עצמכם, לו "נחתו" עליכם כמה אלפי זוזים ככה משומקום, כמה מכם היו משקיעים אותם בקורס רכיבה במקום לרוץ לחנות לרכוש שלדה או ציוד חדש?
אומרים שברוס לי היה זה שאמר: "איני מפחד מאדם שתרגל 1000 בעיטות, אלא מזה שתרגל בעיטה אחת 1000 פעמים"... מקווים שהבנתם את הרמז.

3. אופניים במידה המתאימה

כשאנחנו אומרים "מידה מתאימה" אנחנו לא מדברים רק על מידת השלדה (למרות שיש כאלו שגם בדבר כל כך בסיסי לא מקפידים), אלא על הסט-אפ הכללי של האופניים. אורך הסטם, הזווית שלו, רוחב הכידון, מיקום האוכף וכיו"ב. הרוב המכריע של רוכבי השבילים יכנסו לחנות, ירכשו אופניים ויגלגלו אותם החוצה מבלי לוודא שכל הרכיבים שציינו מתאימים עבור מידות גופם. יש לזכור כי כל אחד מאיתנו בנוי אחרת ואם לא נתאים את האופניים למבנה הספציפי שלנו יקרו שני דברים: הראשון, והחמור יותר – אנו עלולים לסבול מכל מיני מכאובים ופציעות והשני – אנחנו פשוט נהנה פחות ברכיבה.

4. צמיגים מתאימים

אולי לא הקדשתם לעניין מחשבה, אבל למעשה, כל הכבודה הזו שכוללת את האופניים שלכם, אתכם ואת כל השטויות שאתם סוחבים בתיק, מחוברת לקרקע באמצעות שתי נקודות מגע שגודלן אינו עולה על שני אגרופים קפוצים (במקרה הטוב). עכשיו אולי מחלחלת לתודעתכם ההכרה כמה בעצם חשובים הצמיגים שלנו... כל כך חשובים, עד שאם הם מאבדים אחיזה, אין לכל מה שנמצא מעליהם, גם אם מדובר בשלדה הכי מתוחכמת הידועה למין האנושי שנהוגה בידי רוכב נחוש שמצויד במיטב האביזרים שיש לרחוב החשמונאים להציע, כמעט משמעות...
הקפידו שהצמיגים שעל האופניים שלכם מתאימים לעונה ולסוג הקרקע עליו אתם רוכבים. אתם לא תאמינו כמה שונה תרגיש לכם הרכיבה עם הצמיגים הנכונים..

5. לחץ אוויר בצמיגים

זוכרים את שני האגרופים הקפוצים מהסעיף הקודם? אז עכשיו תחשבו מה יקרה אם פתאום שטח המגע הזה, יגדל או יקטן... שינוי, ולו הקטן ביותר בלחצי האוויר יכול לחולל קסמים (או שמות...) ברכיבה שלכם. ולא, אין באמת מספרים שנוכל לתת לכם, זה תלוי בכל כך הרבה גורמים ולכן אין מנוס מניסוי וטעייה. אבל עצתנו לכם – אל תוותרו כי ההבדל בין רכיבה מעצבנת ולא נעימה, כזו בה אתם כל הזמן על גבול איבוד השליטה, לבין זרימה אחת ארוכה ותחושת ביטחון משחררת, יכול להיות PSI10...

6. כיול בולמים

אנחנו די בטוחים שלו נבדוק מדגמית את כל הזוגות שמגיעים ביום שישי ליער בן שמן, נגלה שאצל מעל 50% מהם (ואנחנו נדיבים מאד...) כל הכפתורים שאחראים על כיול הבולמים נמצאים "באמצע"... למי שיש בולמים באופניים, אחד או שנים, נמליץ בפשטות – קחו את האופניים בצורה יזומה באחד הימים, בחרו מסלול מעגלי קצר שמדמה את המסלולים שאתם רוכבים בהם בדרך כלל ופשוט רכבו בו שוב ושוב כשאתם בכל פעם משנים את כיול הבולם/ים. אתם כבר תבינו לבד כמה זה חשוב ו"על הדרך" תלמדו איך הבולם שלכם צריך להיות מכוון לקראת כל רכיבה. (כן, זו לא טעות, כל רכיבה!).

7. ביגוד נוח

טוב נו, זה ברור, נכון? ואולי לא? כי תכלס, רכיבה יכולה להפוך לסיוט אם הפד של הטייץ לא יושב טוב... עזבו אתכם מצווי אופנה וטרנדים, תלבשו רק מה שנוח לכם (כן, גם אם זה נראה מגוחך!).

8. בחירת המסלול המתאים למצברוח ולעונה

מכירים את זה שהחברים מהקבוצה כותבים ביום חמישי ש"מחר נפגשים בחרובית" ומיד משהו בכם חש אי נוחות? לכל אחד מאיתנו יש את המסלולים אליהם הוא מתחבר יותר או פחות. זה לא שאנחנו אומרים שאין טעם לתת צ'אנס גם למסלולים שלא התחברתם אליהם אחרי רכיבה או שתים, אבל בגדול, תעשו כל מאמץ לרכוב במסלולים שעושים לכם כייף ופחות בכאלה שיש לכם איתם איזה issue ... מעבר לכך, ישנם מסלולים שיותר מתאימים לקיץ, אחרים יהיו מהנים בחורף, יש כאלו שישבו עליכם בול אם אתם במצברוח מהורהר וכמובן יש את ההוא שאחרי רכיבה בו אתם תמיד חוזרים צרודים מצעקות העונג ומוצפים אדרנלין...

9. בחירת השותפים לרכיבה

אם אתם כאלו שאוהבים לרכוב בקבוצה, טוב תעשו אם אחרי פרק זמן מסוים, תעצרו רגע ותבחנו את העניין. האם זהו כוחו של הרגל או שאתם באמת מרגישים שכייף ונעים לכם בחברותא הזו... זו לא בושה להחליף חברה או להתארח מעת לעת בקבוצה אחרת... אתגרו את עצמכם בהצטרפות לקבוצות חזקות או נועזות יותר כדי ללמוד ולהשתפר וכשאתם רוצים קצת שקט ושלווה, הצטרפו לאלו שפחות מדברים ויותר רוכבים. ואולי, אולי תגלו שלרכוב בדד עושה לכם הכי נעים...

10. להיות ב-zone

זהו הסעיף הפילוסופי ברשימה שלנו וככזה קשה קצת להגדיר או לכמת אותו. להיות ב-zone פירושו להתחבר, להיות בהלך הרוח המתאים, לזרום... אם אתם מרגישים איזו אי נוחות כללית, כזו שאתם לא ממש יכולים להגדיר אבל כזו שההפרעה שלה, אמורפית ככל שתהיה – מוחשית, כדאי לכם לעצור רגע ולחשוב, אולי אתם במסלול הלא נכון? אולי אתם צריכים לפרוש מהקבוצה ולהמשיך לבד או בדיוק ההפך, למצוא איזו חבורה עליזה להצטרף אליה? אולי הקצב מהיר / איטי מדי? ואולי זה פשוט אחד מ"הימים האלה" בהם משהו קוסמי לא נותן לכם ליהנות... תהיה התשובה אשר תהיה, היו קשובים לגוף שלכם ולאינטואיציה ובשום אופן ופנים אל תנסו ללחוץ בכוח כי ברוב המכריע של המקרים זה ישאיר טעם רע...
רכיבות טובות!

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות