10 דברים שיהפכו אתכם לרוכבים טובים יותר

(ולא, לא מדובר בלדעת לעשות מניואל...)

להיות רוכב טוב זה לא רק לדעת "לקחת" את סוויצ'בק בלי להוריד רגל או לעשות באני-הופ מעל הסלע. רכיבה בשבילים הפכה מזמן כבר לבילוי חברתי ממדרגה ראשונה סביבו התפתחה תרבות שלמה. ואם בתרבות עסקינן, אז כדאי שנהיה קצת תרבותיים, לא?

לפני שנצלול לתרחישים הפרטניים, שננו את שלושת כללי היסוד האלו ובכל מקרה בו יש ספק, נהגו על פיהם:

זכרו כי כולנו באנו ליהנות לכן אין תחליף לאדיבות וחביבות!
זכות קדימה מקבלים ולא לוקחים!
לכולם, וזה אומר לכולם! יש מקום על השבילים!

1. עקיפות

מדובר באחת השאלות הכי עתיקות בכל הקשור ברכיבה בשבילים צרים (להלן – סינגלים) שלא מאפשרים מעבר של שני רוכבים בו זמנית. אינספור דיונים דנו בשאלה הזו והדעות חלוקות, אבל בכל זאת...

אז אם אתם טסים בירידה והנה אתם כבר רואים את הקום הבא ולפניכם רוכב איטי, קראו לו ובקשו בנימוס שיפנה לכם את הדרך. המתינו בסבלנות עד שיגיע למקום בו יוכל לסטות מן השביל בבטחה ורק כשפינה את הדרך – טוסו כשאתם מציינים מאיזה צד אתם עוקפים (לדוגמה: "עוקף משמאל!"). הרוכב לא פינה את הדרך? אל תצעקו או תנבלו את הפה חלילה, עצרו לידו והסבירו לו באדיבות את העניין. במקרה הגרוע תעלו לעוד ראן, באמת שלא קרה כלום...

ואם אתם האיטיים דווקא ושמעתם מישהו שדוהר מאחוריכם, קבלו בהבנה (ובאהבה) את זה שהכייף שלו זה לרכוב מהר, אל תנקטו בשיטת ה"דווקאיזם" ואם השביל מאפשר לכם לפנות לו את הדרך לרגע בלי לסכן את עצמכם, עשו זאת, באמת שאין בכך פחיתות כבוד...

2. זה שעולה או זה שיורד

בהמשך לסעיף הקודם לא פעם נתקלים רוכבים זה בזה כשאחד במגמת עליה והשני יורד. אז מי צריך לפנות את הדרך?

נתחיל בהמלצה החד משמעית – רכבו בכיוון שהוגדר עבור השביל! מעבר לכך שיש היגיון רב ברכיבה בכיוון המוגדר לפיו נבנה השביל, הרי שאם כולם ירכבו בכיוון הנכון, לא תזדקקו להתמודד עם השאלה למי יש זכות קדימה. בכל זאת נתקלתם זה בזה – הכלל המוסכם בכל העולם הוא שזכות הקדימה שמורה למי שנמצא במגמת עליה.

3. השומרוני הטוב

נתקלתם ברוכב בצד הדרך עם תקלה או פציעה חלילה? אל תמקדו את המבט באיזה נקודה מרוחקת ותחלפו על פניו כאילו שלא ראיתם... עצרו לרגע, שאלו אותו אם הוא זקוק לסיוע והושיטו לו עזרה אם אתם יכולים.
 

4. פנו את השביל

עצרתם לתטל"ג או סתם לספר שוב את מורשת הקרב של יוסי שבדיוק פה כמעט התנגש בחזיר בר? יופי לכם, אבל אל תעמדו על השביל, כן, גם אם זה לרגע.

5. דווחו על מפגעים

נתקלתם במפגע כלשהו, אל תתעלמו ממנו, זכרו כי רוכבים אחרים מגיעים אחריכם! פנו את האבן, הזיזו את הענף ואם לא ניתן לעשות זאת, דווחו לגורמים המתאימים על המפגע כדי שיוכלו לטפל בו.

6. רעשנים

אתם בעניין של מוסיקה? מצוין! רק בבקשה, שימו אזניות... לא כולם שותפים לטעם המוסיקלי שלכם ואין סיבה שתפריעו למי שדווקא מחפש את השקט.
 

7. כבדו את שאר באי השביל

למרות שכעקרון הולכי רגל לא אמורים להיכנס לשבילי האופניים, היה ולמשל משפחה החליטה לערוך פיקניק בצד השביל, האטו ואל תשאירו אותם בתוך עננת אבק...
 

8. נחשים!

לא, אין הכוונה לנחשים חיים, אלא לפנימיות שמושלכות מעת לעת על ידי רוכבים חסרי מודעות. נתקלתם בפנימית שכזו – במטוטא, על אף שלא אתם השארתם אותה שם, אספו אותה והביאוה לקבורה נכונה בפח האשפה. היה ונתקלתם במצבור אשפה גדול, נהגו לפי הכלל שבסעיף 5 ודווחו על העניין לגורמים הרלוונטיים. למותר לציין כי אתם כמובן לא משאירים שום עדות בשטח לזה שביקרתם במקום, כן?

9. שמרו על החי והצומח

אין ממש צורך להסביר את הסעיף הזה, רק רצינו להזכיר לכם כמה הוא חשוב!

10. שמרו על השביל

הימנעו מבלימות לא מבוקרות שחורצות את השביל ומייצרות braking bumps, אל "תחתכו" סיבובים ותייצרו "קווים" חדשים ואל תשנו על דעת עצמכם את תוואי השביל, כל אלו רק יקטינו את הסיכוי שיוכל לשמש את כולנו לאורך זמן ויהפכו אותו לפחות זורם וליותר מסוכן.

ובסופו של דבר, זכרו כי כל אחד מאתנו צריך לשמש כשגריר של רצון טוב ומיסיונר שיעודד עוד ועוד אנשים להצטרף לקהילת הרוכבים.

רכיבות טובות!

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות