סינגל רום הגלבוע

• 850 מ'
סינגל רום הגלבוע. צילם: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

סינגל אופניים דרמטי התופר את רכס הגלבוע ומתגמל באדרנלין, בנופים ובפריחה בכמויות אדירות.

רכס הגלבוע מזמין אותנו לטיול מן האגדות – הוא מאתגר מאוד, אך מתגמל על כך בגדול ברכיבה כיפית על רקע נופים פנורמיים לעמק יזרעאל, לעמק בית שאן ולצפון השומרון, פריחה צבעונית מטורפת בכיכובו של אירוס הגלבוע, עתיקות ועוד.

הוראות הגעה

מבואת נורית – מכביש 675 פונים לכביש 667 לכיוון הגלבוע, ולאחר כ-2 ק"מ פונים שמאלה לחניון נורית.
מבואת כתף שאול - מכביש 675 פונים לכביש 667 לכיוון הגלבוע, ולאחר כ-5.5 ק"מ נכנסים לחניון כתף שאול.
מבואת שער הזהב – מכביש 675 פונים לכביש 667 לכיוון הגלבוע. לאחר 9 ק"מ של טיפוס במעלה ההר נראה מצד ימין את חניון שער הזהב, ושם נחנה.
מבואת מעלה גלבוע – מכביש 675 פונים לכביש 667 לכיוון הגלבוע. לאחר 16 ק"מ נגיע לקיבוץ מעלה גלבוע. המבואה נמצאת מימין לשער היישוב.
מבואת גן נר – מכביש 675 פונים דרומה לכביש 60, ולאחר 2.8 ק"מ פונים שמאלה לכיוון גן נר. ממשיכים עד לצומת טי, פונים בה שמאלה לרחוב כרכום ואחר כך ימינה בפנייה השלישית לרחוב רקפת וחונים במבואה.

תיאור המסלול

הר הגלבוע נמצא מעל בקעת בית שאן ועמק חרוד בקצה הצפוני של הרי השומרון. בשל קרבתו של רכס הגלבוע לשבר הסורי-אפריקאי נוצרו בשוליו הצפון-מזרחיים מתלולים גדולים המתנשאים לגובה של כ-650 מ' ומספקים תצפיות נוף דרמטיות. יופיו של הגלבוע נובע גם מהפריחה המרהיבה המכסה אותו בחודשי החורף והאביב, בניצוחו של אירוס הגלבוע ההדור והמרשים.

אמנם רכס הגלבוע מתויר מאוד, אך שטחים ניכרים ממנו נסתרים מעיני רוב המבקרים. בסלילת סינגל רום הגלבוע קיבלה על עצמה קק"ל את אחד האתגרים הגדולים בארץ מבחינת בניית שביל אופניים – סינגל שיימשך לאורך כל הרכס ויוביל את הרוכב לכל פינות הקסם הנסתרות שבו תוך ניצול המשאבים הטבעיים ליצירת הנאה מקסימלית לרוכבים בו.

התוצאה היא סינגל מאתגר באורך של 43 ק"מ ובו כ-850 מ' טיפוס לא קל אבל מתגמל. חלקו הראשון של המסלול, כ-12 ק"מ עד לשער הזהב, הוא במגמת עלייה תובענית. לאחר מכן יש בו לא מעט ירידות מטריפות אך גם עליות מכובדות, ולקראת סיום אנחנו זוכים להתפנק בשתי ירידות מהסרטים שישכיחו מאיתנו את כל המאמץ.

נציע כאן גם כמה חלופות חלקיות לסינגל המלא, כולל אחת חד-כיוונית במגמת ירידה ממעלה גלבוע לנורית, אך בכולן התוואי המאתגר של הסינגל דורש עבודה של כל הגוף ולא רק של הרגליים, כך שאף אחת מהן אינה קלה.

מוכנים לאתגר? להרפתקה? לנופים, לפריחה ולאדרנלין? בחרו את החלופה המתאימה לכם וצאו לדרך!

הרכיבה היא אך ורק בכיוון המסומן – עם כיוון השעון.

פרטים טכניים:

ממבואת נורית

הסינגל המלא - אורך: 43 ק"מ, גובה מצטבר: 850 מ', רמת רכיבה: גבוהה.
המסלול המערבי - אורך: 31 ק"מ, גובה מצטבר: 650 מ', רמת רכיבה: גבוהה.

ממבואת שער הזהב

לולאת שער הזהב - אורך: 13 ק"מ, גובה מצטבר: 200 מ', רמת רכיבה: בינונית.

ממבואת מעלה גלבוע

מעלה גלבוע חד-כיווני - אורך: 26 ק"מ, גובה מצטבר: 350 מ', ירידה מצטברת: 700 מ', רמת רכיבה: גבוהה.

ממבואות גן נר וכתף שאול אפשר להתחבר למסלול המלא ולמסלול המערבי.
קיצור אל מבואת כתף שאול מאפשר סיבוב מזרחי של 30 ק"מ ו 550 מ' טיפוס על בסיס המסלול המלא, או 18 ק"מ ו-400 מ' טיפוס על בסיס המסלול המערבי.

הסינגל מסומן בשטח על ידי "טיפות" צהובות ובתוכן רוכב אופניים בצבע שחור. השפיץ של הטיפות מצביע על כיוון התנועה.

סיפור דרך

הסינגל המלא – נצא לדרך במורד המשך החניון, במקביל לכביש, ולאחר כ-250 מ' נפנה ימינה (שימו לב לא להמשיך בדהרה קדימה). לאחר ירידה קצרה הסינגל מתעקל ימינה, מתחיל בטיפוס ועוקף את היישוב נורית על רקע נופי עמק יזרעאל – שדות ירוקים ובריכות כחולות ממש למרגלותינו.

השביל נעזר קצת בדאבלים כדי להקיף את המחצבה וממשיך בסינגל בתוואי דרך משתנים ובטיפוס לא קל אל עבר כתף שאול – מעבר ההרים המפריד בין הר שאול לשאר רכס הגלבוע. הנוף שוב נפתח והסינגל ממשיך בטיפוס רגוע עד למצפה ויניה, תצפית נוף נהדרת לכיוון עין חרוד, על שם הכלכלן ראובן (ויניה) כהן, מראשוני הקיבוץ.

ביציאה ממצפה ויניה נקפיד לפנות ימינה עם הסימון לסינגל רום הגלבוע ולא לפנות שמאלה אל הדרך המובילה מטה אל העמק. הסינגל שוב יאתגר אותנו, הפעם בשורת מדרגות סלע תוך כדי עלייה, ובהמשך בטיפוס שאינו נגמר. הפריחה המגוונת סביבנו והנופים המציצים בין העצים יקלו עלינו למצוא את הכוחות להמשיך לדווש במרץ, ובמהרה נמצא את עצמנו חוצים את כביש 667 אל חניון שער הזהב.

הלולאה המערבית – נרכב כאן 650 מ' בדרך עם סימון השבילים הירוק ונפנה ימינה להמשך הסינגל.

לולאת שער הזהב מתחילה כאן

מהחניון יוצאת דרך לכיוון דרום-מזרח ומיד בתחילתה נראה משמאל כניסה לסינגל עם הסימון המוכר. ניכנס אליו ונתחיל לרכוב בו. נטייל על הגבעות המוריקות בתוך היער ובשטחים פתוחים, ולאחר 6.3 ק"מ נגיע לפיצול בשביל.

מכאן אפשר לפנות שמאלה עם השילוט למעלה גלבוע ולאחר 1,200 מ' להישפך אל הכביש בכניסה לקיבוץ, לרכוב עוד 400 מ' על הכביש ולעצור בצד לתצפית נהדרת על בקעת הירדן.

מסלול מעלה גלבוע חד-כיווני מתחיל כאן

בסיום התצפית נחזור כלעומת שבאנו אל הפיצול בסינגל ונמשיך שמאלה עם סינגל רום הגלבוע.

בתוך זמן קצר מאוד ניכנס לקטע מטריף של ירידה מתפתלת במטע זיתים פתוח, נמשיך מעט על דרך הפטרולים ואז נחצה אותה לעוד קטע מקסים. היישוב ערבונה משתלט על הנוף מעבר לגדר ובמקום הזה נפגוש מבנה אבן שנראה כמו גל אבנים מלבני. זהו שריד של שומרה – מבנה ששימש לשמירה על חלקות חקלאיות בתקופת עיבודן והוצב בו שומר. אפשר לראות שומרות רבות בהרי ירושלים וביהודה ושומרון.

נמשיך לרכוב בסינגל בין הרים ובין פרחים מלבלבים, ולאחר 5.1 ק"מ נפגוש דרך כורכר רחבה בסימון שבילים ירוק.

הרוכבים בלולאת שער הזהב יפנו כאן ימינה בדרך הכורכר ולאחר 500 מ' יגיעו חזרה לרכבים. הרוכבים במסלול המערבי מגיעים לכאן מהדרך בסימון הירוק ויפנו כאן ימינה להתחברות להמשך הסינגל.

נמשיך עם סימון שביל רום הגלבוע. תחילה על דרך כורכר רחבה ואז בסינגל שמגיע במהרה לפינת ישיבה קסומה למרגלות עץ. פינה זו, הכוללת ספסל בצורת חצי סהר מסביב לשולחן אבן, נבנתה כולה מאבני הסביבה. יופי של מקום להפסקת אוכל או קפה.

ושוב אנחנו מסנגלים. הנוף נפתח מסביבנו ואנו טסים על צלע ההר גבוה מעל העמק שלמרגלותינו. הסינגל חוצה את דרך הפטרולים ונכנס לגבעה ועליה סימני התיישבות, ולאחר שהוא מתחיל לחזור, עדיין על אותה הגבעה, נוכל לראות לצד הסינגל בעיקול חד בדרך שרידי גת עתיקה חצובה באבן. כעבור מטרים בודדים נעבור על משטח בטון ריבועי. לא נתעצל ונעצור לפתוח את דלת המתכת שעליו, ולעינינו תתגלה בריכת מים קרירים.

הסינגל עוזב את הגבעה הזו ומתחיל בירידה מתפתלת ומשובחת במורד הגבעה אל העמק שמתחת. בחורף ובאביב הסינגל טובע כאן בים של פרחים בכל הצבעים והמינים. נמשיך ישר אל הדרך העולה צפונה, ובצומת הקרוב נראה את הסינגל ממשיך אל תוך היער משמאל.

ניכנס אל הסינגל ונתחיל לטפס. השביל שובר את העלייה על ידי סוויצ'בקים רבים, אך עם זאת היא אינה מתמסרת בקלות. לקראת ראש העלייה השביל עובר לדאבל. נמשיך בו מערבה, ניצמד לימין בפיצול הראשון, נישפך לדרך רחבה יותר ואז נפנה ימינה להמשך הסינגל.

לאחר עלייה בריאה נוספת הסינגל מקיף את גבעת חוחית, עובר בין כמה מבנים עתיקים ופוגש בראש העלייה דרך בסימון שבילים שחור. מי שרוכב בגרסה מקוצרת יכול לפנות כאן ימינה עם השילוט לכתף שאול.

במהרה השביל שוב נכנס לסינגל. אנו סובבים כעת את שוליו הדרום-מזרחיים של הר גיבורים ובמהרה מתחילים בירידה על שלוחה הגולשת מערבה. הנמיכו מושבים ורכסו את חגורות הבטיחות – לפנינו 2 ק"מ של שיעור במחול – ירידה מופלאה על צלע הגבעה כשאנו רוקדים מעל האופניים, בין הסיבובים והסלעים, מרחפים על גלי האדרנלין בדרכנו לתחתית השלוחה. יש נוף מדהים בקטע הזה, אך מומלץ בחום להגיע לעצירה מוחלטת לפני שמרימים מבט מהשביל כדי להתבשם ממנו.

בתחתית הירידה ממתין לנו קטע מאוזן בתוך היער, להסדרת הנשימה והלב, לפני העלייה האחרונה של היום. זיגזג על צלע ההר יעלה אותנו על קו הרכס של שלוחה המקבילה לזו שירדנו בה, שם נפגוש את מבנה בריכת המים המספק מים לתושבי האזור, ומשם נמשיך לטפס במקטע של הסינגל שקיבל את השם "שביל השכנים".

לבסוף נפנה שוב את הכידון כלפי מטה לתוך ירידה פסיכית לחלוטין שתטלטל אותנו כמטוטלת עצומה בין גדות הוואדי תוך צבירת מהירויות לא חוקיות במרכזו ושאגות הנאה המהדהדות בין קירות העמק והרוכבים בו.

נצא עם הסינגל מהוואדי ונמשיך בזרימה מאושרת עד למפגש עם הכביש סמוך לנורית. נחצה בזהירות את הכביש ונפנה שמאלה ומיד ימינה לחניון נורית.

למי תודה למי ברכה

את סינגל רום הגלבוע תכננו וליוו בבנייה חובב לנדאו וחברת בייבל בייק, בהובלה ובפיקוח של גילי עצמון, מנהל אזור גליל תחתון של קק"ל, ורמון בן-ארי, מנכ"ל רשות ניקוז הנחלים ירדן דרומי, ובסיוע המועצה האזורית גלבוע.