10 הדברות למתמגן או איך ניסיתי לחסוך ונכנסתי לברוך...

אל תגידו לא ידענו, אל תגידו לא שמענו, הנה, אנחנו הזהרנו!
אחת התופעות המזוהות יותר מכל עם רוכבים חדשים שעושים את צעדיהם (או שמא נאמר – דיוושיהם) הראשונים בשטח, היא הנטייה להתלהב מאד מכל מה שקשור באופניים עצמם ולהשקיע פחות תשומת לב (ומשאבים...), בכל הקשור לציוד בכלל וציוד המיגון בפרט.
 
לגישה הפסולה הזו יש כמובן השלכות מצערות מאד שיכולות, במקרה הטוב, להיגמר בכמה סימנים כחולים ושפשופים ששורפים בלילה ובמקרה הגרוע בפציעה שתשבית את הרוכב לזמן רב. זמן (ומפח נפש) שהיו נחסכים, לו רק הקפיד להשקיע עוד קצת זמן ומחשבה בציוד המשלים...

10 הדברות הבאות מיועדות בעיקר לרוכבים חדשים, אבל לא רק. תתפלאו לדעת כמה רוכבים ותיקים, עדיין מזלזלים בכללים האלו שנכתבו ב-DNA **
  1. תכננו את התקציב שלכם!

    רכישת זוג אופני שטח רציניים הוא לא עניין של מה בכך מבחינה כספית. זה יכול לנוע מכמה אלפי שקלים לאופני יד שניה ולהרבה אלפי שקלים עבור אופניים חדשים, הכל בהתאם למותג, למפרט ולגיל האופניים. אך רוכבים חדשים לא תמיד לוקחים בחשבון את ההוצאות הנלוות הקשורות בעיקר בציוד, "מגרדים" את תחתית הקופה כדי לרכוש את האופניים עצמם וכשמגיע הרגע לרכוש ציוד, הם כבר "על הג'אנט" ולא נשאר להם כסף מה שגורם לוויתור על ציוד חיוני או התפשרות על איכותו. כך או כך חשוב מאד שכבר בשלב תכנון התקציב תשאירו בצד סכום כסף שיוקדש רק לרכישת הציוד הדרוש. בכמה מדובר? ובכן, כמובן שכמו בכל תחום אחר, זה תלוי ברמת הציוד, אנחנו מציעים לכם בחום לעשות סקר שוק, בדיוק כפי שעשיתם כשחיפשתם את זוג האופניים, כדי להבין כמה יידרש כדי לרכוש את הציוד.

  2. ייהרג ובל יעבור!

    ישנה הסכמה רחבה באשר לציוד המיגון הבסיסי עליו אין להתפשר בשום פנים ואופן!
    הרשימה של אלו – קצרה מאד ומסתכמת בשני פריטים: קסדה וכפפות.
    כן כן, אנחנו יודעים שרוב הרוכבים יקפצו עכשיו ויאמרו ש"חייבים מיגון למרפקים וגם לברכיים ובכלל, בלי טייץ נורמלי יכאב הישבן ואין מצב שיוצאים לרכיבה עם סתם נעלי ספורט שלא לדבר על משקפיים...". אז הבה נעשה סדר – אנחנו בהחלט מסכימים שכל פריטי הציוד שהוזכרו (ואחרים אליהם עוד נגיע בהמשך) בהחלט ישדרגו את חוויית הרכיבה ויגנו עליכם טוב יותר, אך שני הפריטים שהוזכרו בתחילה, הם באמת אלו שבלעדיהם, לא יוצאים לשטח. אף פעם ובשום מצב!

  3. נגמר המדיום? טוב, תביא לארג'...

    גבירותי ורבותי, אנא מכם, אף פעם (ואנחנו מדגישים – אף פעם) אל תעזו להוציא את המשפט הזה מהפה שלכם. יתרה מזו, אם הגעתם לחנות בה מוכר אומר לכם ש"גם הלארג' בסדר" כי נגמר לו המדיום, פשוט תתקפלו ולכו למקום אחר. כשמדובר בציוד רכיבה, למידה יש חשיבות בטיחותית אדירה! והתפשרות על מידה יכולה לגרום לציוד פשוט לא לתפקד כשתזדקקו לו. דוגמאות? קסדה גדולה מדי עלולה להחליק מהראש בעת מפגש עם הקרקע. קסדה קטנה מדי לא תגן על האזורים הרגישים. מגיני מרפקים וברכיים גם הם עלולים להחליק הצידה בדיוק כשתזדקקו להם וכפפות קטנות? כפפות קטנות מדי יגרמו לכם לכאבים ולא פעם לאיבוד שליטה! כשאתם קונים ציוד, עליכם לוודא שהוא מתאים למידותיכם! (ולא, לא מומלץ להזמין למשל קסדה מחו"ל בלי למדוד אותה לפני ואחר כך לרכוב איתה, למרות שאינה מתאימה, רק כי כבר שילמתם...).

  4. תקנים, תפוגה ושאר ירקות

    לכל פריט ציוד יש מגוון תקנים כאלו ואחרים, חלקם בינלאומיים וחלקם מקומיים. לפני שאתם רוכשים ציוד מיגון, בדקו אם הוא עומד בהם. בנוסף, לחלק מפריטי הציוד, כמו קסדות, יש תאריך תפוגה – זה אומר שהחומר שאמור לספוג את האנרגיה מהסלע בו כרגע נגחתם, מאבד מתכונותיו במשך הזמן ואתם ממש לא רוצים שהוא יכשל בדיוק עכשיו... בדקו את תאריכי התפוגה ואל תתפתו לרכוש ציוד יד שניה "שנראה כמו חדש" שבפועל שכב במחסן 8 שנים ולמרות שהוא באמת נראה חדש, כבר אינו ראוי לשימוש...
    ולגבי הירקות – שתדעו שקולורבי זה אחד הירקות הכי בריאים שיש! תבדקו בעצמכם!

  5. היקר אינו בהכרח הטוב

    כמו בכל תחום בחיים, יש מוצרים מאאאאד יקרים ואחרים מאאאאאד זולים. זה נכון שישנה סבירות שככל שמחירו של המוצר גבוה יותר והוא מיוצר על ידי מותג מוכר, הוא יהיה איכותי יותר, אבל זו בהחלט לא אקסיומה! ישנם מוצרים זולים שלא נופלים באיכותם ממוצרים ממותגים שעולים פי 3 מהם. היו צרכנים חכמים, תבדקו, תשוו ותרכשו את המוצר שייתן לכם את התמורה הכי טובה לכסף שלכם.

  6. אחריות ושרות

    אנחנו מודעים לעובדה שרוכבים רבים מזמינים פריטי ציוד מחו"ל. אנחנו לא נכנסים כמובן לוויכוח באשר למחירים בארץ ולהשפעת הרכישות האינטרנטיות על העסקים בישראל. אנחנו רק מציעים לכם לוודא שמי שרכשתם ממנו, פה בארץ, או באיזו עיר מוכת קורונה בסין, יהיה זמין עבורכם למקרה שתזדקקו לשירות ו/או אחריות למוצר.

  7. הכירו את הציוד שלכם

    תופתעו לדעת כמה רוכבים אנחנו פוגשים בשטח שהקסדה שלהם אינה רכוסה כראוי... מיגון אמיתי לא נגמר ברכישת הציוד, אלא בהיכרות מעמיקה איתו והבנה כיצד יש לעשות בו שימוש ראוי ונכון. גם קסדה שמתאימה לכם מבחינת הגודל, שאינה נרכסת כראוי, פשוט לא תתפקד. אותו הדבר לגבי מיגון מרפקים וברכיים ולמעשה כל פריט ציוד אחר.

  8. ATGATT

    זהו קיצור שלקוח אמנם מעולם האופנועים, אבל הוא תקף גם לגבינו. משמעותו: All The Gear All The Time . רוכבים רבים נוטים להתחיל ולהשיל מעליהם ציוד מיגון לאורך הזמן. זה קורה בגלל שלל סיבות – תחושת ביטחון עצמי, ציוד שמתחיל להציק (כן, אנחנו יודעים שלרכוב בקיץ עם מגיני ברכיים ומרפקים זה מזיע ולא נעים...) וכיו"ב. העניין הוא שאתם לא יכולים באמת לצפות מתי תגיע הנפילה ומרפי כיידוע, תוקף בדיוק כשהחלטתם ש"היום אני אוותר על מגיני הברכיים". אם תפעלו לפי הכלל הקובע שפשוט תמיד רוכבים עם כל הציוד ותהפכו את זה להרגל, תקטינו מאד את הסיכוי להיפצע.

  9. תחזוקה

    אתם שוטפים את האופניים? משמנים אותם? מחליפים חלקים בלויים? יופי! אז גם הציוד שלכם צריך לקבל קצת יחס מדי פעם... זכרו כי גם הוא, כמו האופניים עובד ולפעמים אפילו קשה והוא צריך קצת תשומת לב כדי לתפקד כראוי וגם כדי לשמור עליו. זיעה ולכלוך יכולים להזיק לאורך זמן ולשחוק חלקים, אבזמים יכולים להישחק או להישבר, רצועות יכולות לאבד מגמישותן והצמדנים (סקוטצ'ים) כיידוע מפסיקים להיצמד עם הזמן... תחזוקה נכונה יכולה להאריך את חייהם ואם יש צורך – בהחלט חשוב להחליפם או להחליט שהגיע הזמן לרכוש ציוד חדש. אה, ואם אתם לא מכבסים מדי פעם את הספוגים של הקסדה, הכפפות ומגיני הרגליים והמרפקים בכדי לשמוע עליהם, תעשו זאת למען החברים שלכם כי כן, אתם מסריחים למרחוק!

  10. אז מה היה לנו שם...

    ועכשיו, מאחר והייתם סבלנים וקראתם עד כאן, הנה רשימת הציוד המומלצת המלאה:
    קסדה, כפפות, מגיני ברכיים, מגיני מרפקים, טייץ מרופד, חולצה מנדפת (קצרה וארוכה), בנדנה, נעלי רכיבה (עם קליטים או בלי, בהתאם לסוג הדוושות שלכם), תיק רכיבה ייעודי עם שקית מים ("שלוקר"), משקפיים (מאד מאד מומלץ וחשוב! יגן עליכם מפני אבק או ענף סורר...), מעיל רוח. כמובן שמעבר לאלו ישנו עוד עולם שלם של ציוד משלים הקשור לתחזוקת האופניים שמומלץ לשאת בתיק כמו אולר כלים, פנימית רזרבית או ערכה לתיקון טיובלס וכיו"ב.

**DNA בשפת הרוכבים – כינוי לדם, עור או חלקי גוף אחרים שהושארו בשטח אחרי מפגש לא מתוכנן עם השביל ומה שמסביבו...

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות